Min personlige historie om stress, dødsangst og vejen tilbage til Ro.
Først og fremmest vil jeg indledningsvist sige, at det faktisk er meget
grænseoverskridende for mig at skrive det her. For i mange år har jeg holdt ting for mig
selv. Jeg ville ikke være til besvær. Ingen skulle have ondt af mig – og jeg troede, at det
var stærkt at holde det hele indeni.
Men i dag ved jeg, at det kun gjorde det værre, så ”here goes”.
At fortælle min historie er ikke for at få medlidenhed.
Det er for at vise, at stress ikke kun rammer dem, der ikke “kan klare mosten”.
Den rammer også dem, der har været for stærke for længe.
Da alt væltede
Jeg har altid arbejdet meget. Mange timer. Mange år.
Der var altid mål, deadlines og ansvar – først fra medarbejdere og ledere, senere fra
kunder og mig selv. Jeg var vant til at tage mig sammen. Være den stærke og gå forrest.
Jeg husker at min hustru nævnte “stress” overfor mig allerede i 2014, men det afviste jeg
blankt. Der var jo ikke noget galt med mig. Og det troede jeg faktisk på.
Men kroppen begyndte at sige noget andet.
Jeg kunne pludselig ikke finde vej i min egen by. Kunne holde i bilen nede for enden af
vores vej, uden at vide hvor jeg var, og jeg kunne ikke rumme at være sammen med andre
mennesker. Samtidig var jeg i konstant alarmberedskab. Hver lille fornemmelse i kroppen
føltes som et tegn på, at NU SKER DET – ”nu trækker jeg billetten”.
For jeg havde over en årrække mistet 7 nære familiemedlemmer inklusive min lillebror,
mine forældre og bedsteforældre og var nu pludselig den ældste.
Og selvom jeg ikke kan bevise det, tror jeg, at netop den tanke satte sig dybt i mit
nervesystem. Måske blev det tændstikken, der antændte angsten. I hvert fald blev det en
tid fyldt med dødsangst og uro. En følelse af at miste kontrollen – både fysisk og mentalt.
Det var en forfærdelig tid.
For min hustru. For vores børn. Og for mig.
Et vendepunkt – og begyndelsen på Styrke og Ro
Jeg gik således fra at være sund og stærk – til at føle mig fanget i en krop jeg ikke kendte.
Men netop dér begyndte en ny vej. Ikke bare mod lindring, men mod noget jeg vil kalde
ægte.
Noget, der endelig kunne give mig ro.
Med kroppen som medspiller – ikke modstander.
Så det blev starten på det, der i dag er min praksis.
For mig er Styrke og Ro er ikke bare et navn.
Det er et løfte til mig selv – og til dem, jeg hjælper i dag.
Jeg har sorteret alt fra, som ikke gjorde mig glad – uanset hvor ondt det har gjort. Og jeg
er blevet meget bevidst om hvad jeg vil og ikke mindst IKKE vil.
For én ting er 100% sikkert:
Jeg vil ALDRIG have at Stress skal ramme mig igen.
Og kan jeg hjælpe bare ét menneske, der står dér hvor jeg selv har stået – eller endnu
bedre inden hammeren falder – så er min lykke gjort.
Sådan arbejder jeg med stress i min klinik
Stress sætter sig over alt. I kroppen. I vejrtrækningen. I nervesystemet.
Derfor arbejder jeg med behandling, der ikke kun er samtale – men som også får kroppen
med.
Jeg bruger fire metoder – som hver især gør en forskel, men som kombineret – enten to
eller flere – sammen skaber et solidt fundament. Det udvælger jeg sammen med min klient.
Akupunktur: Ro til nervesystemet
Akupunktur hjælper kroppen med at regulere sig selv.
Jeg bruger både Traditional Chinese Medicine (TCM), AcuNova og segment-akupunktur –
alt efter behov. Punkterne vælges ud fra min klients symptomer og tilstand. Hvis ikke
klienten er tryg ved nåle, bruger jeg i stedet laserbehandling, eller cupping.
Bindevævsterapi og Cupping: Slip spændingerne
Ud over at kunne hjælpe på førnævnte, løsner Cupping spændinger og sætter gang i
blodgennemstrømningen. Især når kroppen har været i alarmberedskab længe, kan det
være en lettelse bare at give slip. Mange oplever også bedre søvn og mere overskud
bagefter.
Yoga og bevidst vejrtrækning: Ro indefra
Jeg bruger blide yogaøvelser og vejrtrækning, som passer til dig – også hvis du aldrig har
prøvet yoga før. Alt efter situation, kan det være med Yin- eller Restorativ Yoga, på mindre
hold, eller 1:1 privat Yoga, som også kan være Yoga Nidra.
Det handler ikke om præstation. Det handler om kontakt og nærvær. Om at skabe ro
indefra – stille og roligt. Og i dit helt eget tempo.
Samtale og metakognitive redskaber
Jeg vil skynde mig at sige at jeg er ikke uddannet terapeut, men bruger tit metakognitive
teknikker, som jeg har erfaring med, hjælper med at skabe lidt luft omkring tankerne. Så vi
taler også sammen. Ikke for at analysere alt – men for at give dig redskaber til at håndtere
tankemylder og bekymringer – også når du ikke er hos mig.
Er det jeg laver “alternativ behandling”? Måske. Men det er det ikke for mig.
Mange af de metoder jeg bruger – akupunktur, cupping, yoga – har været brugt i tusinder
af år.
De kommer fra traditioner, der anså og forstod kroppen på en anden måde, længe før
moderne medicin blev til.
Og for mig handler det ikke om enten/eller, om “alternativ” eller “konventionel”.
Nej det handler om, hvad der virker, hvad der giver mening, og hvad der skaber ro og
balance i det enkelte menneske.
Måske jeg har givet dig mod på at tage det første skridt?
Du behøver ikke være “klar” eller have alle svar. Du skal bare lave en aftale og møde op –
som du er.
Jeg møder dig med ro, nysgerrighed og med redskaber, jeg selv har haft brug for.
Og sammen finder vi stille og roligt den vej, der giver mening for dig.
Forfatter
Lasse Haurdal Nielsen
Akupunktør, Cuppingterapeut og Yogalærer


No responses yet